Gebruikerstip 14 (Maart 2002)


Zoeken op internet

Internet is een uitstekende bron voor allerlei informatie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een website aan gewijd. Helaas is internet juist door deze veelheid van informatie uit veel verschillende bronnen ook zeer onoverzichtelijk. Bovendien is het niet altijd duidelijk wie deze informatie verschaft en wat hij/ zij er zelf mee wil bereiken. Om op internet toch de juiste informatie te pakken te krijgen zijn zoekmachines onontbeerlijk. Immers, wie weet er nu van het bestaan van een site als je niet eens weet hoe die heet? De tip voor webmasters is dus: zorg dat de site opgenomen wordt in zo veel mogelijk zoekmachines en, als het mogelijk is, op gerelateerde sites. Hierdoor komen de mensen iets nodig hebben dat uw site te vinden is, daar ook daadwerkelijk terecht komen.
Maar dan nu het zoeken. Zelfs als u en beetje thuis bent op internet en weet wat een zoekmachine (ook wel “search engine” genoemd) is, dan bent u er nog lang niet. Hoe moet u de antwoorden op uw vraag interpreteren?
Om te beginnen moet u zelf heel goed weten waar u naar zoekt. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe auto kunt u zoeken op de term “auto”, de kans is echter groot dat u enkele honderdduizenden hits (=antwoorden) krijgt. Dan weet u natuurlijk nog niet veel meer. Deze zoekopdracht is op een paar manieren te specificeren: U kunt allereerst natuurlijk aangeven of u een nieuwe of tweedehands auto zoekt. Dat beperkt het aantal antwoorden nog verder. En u kunt natuurlijk ook het merk of zelfs het type van de door u gezochte auto aangeven. Als u al deze eisen combineert in een zoekopdracht en dus zoekt op: 'Fiat+Croma+tweedehands' in plaats van op 'auto', en deze zoekopdracht ook nog eens beperkt tot Nederland (en eventueel tot de laatste 3 maanden), dan krijgt u een aantal hits waar zeker iets bijzit waar u iets aan heeft. Het is dus van belang dat u zelf weet waar u naar zoekt. Zolang u dat nog niet weet, kunt u zoekmachines gebruiken om via algemene aanvragen (zoals zoeken op het begrip 'auto') meer informatie inwinnen over het geheel en daaruit destilleren wat u wel en niet interessant vindt.
Een bijkomend probleem (of misschien wel een vereenvoudiging) is het feit dat er verschillende typen zoekmachines bestaan. Er bestaan algemene zoekmachines zoals Google, die op een aanvraag het hele internet afspeuren naar de door u opgegeven term. En er zijn zoekmachines die werken op basis van categorieën, zoals Yahoo. Deze zoekmachines hun resultaten op een totaal verschillende manier. Hieronder een voorbeeld van de resultaten die ze geven op zoekopdrachten. Maar eerst nog iets meer over zoekopdrachten: Zoals al eerder aangegeven kunt u gewoon de term waarop u wilt zoeken ingeven bij een zoekmachine, maar u kunt meer. Als u bijvoorbeeld een BMW motorfiets zoekt, dan kunt u dat op meerdere manieren opgeven: 'BMW motor', deze opdracht geef alle pagina's weer waarin de term BMW voorkomt, maar OOK alle pagina's met het woord motor.
'BMW+motor', deze opdracht geeft alle pagina's weer die ZOWEL de term BMW als de term motor bevatten. ' “BMW motor” ', geeft alle pagina's weer die BMW motor als gehele term bevatten. Het moge duidelijk zijn dat de opdracht steeds specifieker is geworden en dat de zoekmachine dan ook steeds minder resultaten weergaf, maar dat de resultaten die weergegeven werden steeds verder beantwoordden aan uw vraag. Specifiek voor Google gelden nog enkele trucs: u kunt aangeven dat u alleen pagina's in het Nederlands wilt krijgen als resultaat, maar u kunt via de optie “geavanceerd zoeken” ook aangeven dat u bijvoorbeeld alleen alle sites met het achtervoegsel “.nl” of “.com” wilt bekijken. Bovendien kunt u aangeven hoe oud de resultaten mogen zijn.
Het andere type zoekmachine, de categorische, geeft bij dezelfde opdrachten als gegeven aan Google steeds een categorie of een aantal categorieën weer. Ook hier geldt dat hoe specifieker de vraag, hoe gerichter het antwoord. Hieronder een overzicht van de resultaten van respectievelijk Google en Yahoo op verschillende zoektermen. Let er op dat u niet per se evenveel resultaten hoeft te verkrijgen, het gaat hier om een algemeen beeld:

Google, gezocht naar 'auto'.
Resultaten 1 - 10 van circa 620,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden.

zoeken in pagina's in het Nederlands:

Pagina's in het Nederlands doorzocht voor auto.
Resultaten 1 - 10 van circa 238,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden

zoeken in pagina's van de afgelopen 3 maanden in het Nederlands met als achtervoegsel .nl:

Pagina's in het Nederlands doorzocht van de de voorbije 3 maanden voor auto site:.nl
Resultaten 1 - 10 van circa 109,000. Zoekbewerking duurde 0.17 seconden.


zoeken kan ook op meer dan 1 term
bijvoorbeeld: bmw motor

Op het web gezocht naar 'bmw motor':
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking duurde 0.11 seconden.

dit kan ook zo: 'bmw+motor':

op het web gezocht naar bmw+motor.
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking

of zo: ' "bmw motor" ':

Op het web gezocht naar "bmw motor".
Resultaten 1 - 10 van circa 3,950. Zoekbewerking duurde 0.14 seconden


Bij Yahoo werkt het als volgt:
bij 'auto':

Category Matches
1 - 3 of 111 | Next 20 >
• Recreation > Automotive
• Shopping and Services > Automotive
• Sports > Auto Racing
• List "auto" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 7769 | Next 20 >

ook hier kan je via "geavanceerd" je beperken tot een termijn:
(bijvoorbeeld 1 maand):

Category Matches
1 - 3 of 7 | Next 4 >
• Hawaii > Recreation and Sports > Auto
Racing - 02/05/2002
• NHRA > K&N Filters Winternationals -
02/03/2002
• Vans > Makes and Models - 02/05/2002
• List "auto" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 394 | Next 20 >

je kunt echter niet filteren op site type (.com of .nl), zo werkt dit type search engine niet, deze werkt met categorieën.
nu zoeken we weer op 'bmw motor':

Category Matches
1 - 2 of 2
• Motorcycles > BMW
• Motorcycle Dealers > BMW
• List "bmw motor" results by location

Web Site Matches
1 - 20 of 183 | Next 20 >

of op 'bmw+motor':

Category Matches
1 - 2 of 2
• Motorcycles > BMW
• Motorcycle Dealers > BMW
• List "bmw+motor" results by location
Web Site Matches
1 - 20 of 183 | Next 20 >

en ' "bmw motor" ':

Web Site Matches
1 - 1 of 1 | Web Page Matches >
1.BMW Motor Madness - includes pictures, stats, and articles.
http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4455/bmw.htm
More sites about: Automotive > BMW
1-1 of 1 | Web Page Matches >
Search Books!
slechts 1 hit...

Hoe moet u nu aan een link zien of die interessant is voor u? Daarvoor moet u naar een paar dingen kijken, allereerst: wordt hetgeen dat u zoekt al genoemd in de titel van de gevonden pagina? Zo ja, dan heeft u daar waarschijnlijk een link waar u wat aan heeft. Wat is het adres van de site? Als u zoekt op “BMW motor” en u vindt een site met deze inhoud, maar deze heeft het adres “www.buitenboordmotoren.nl” dan is dat waarschijnlijk niet wat u zoekt... Is het adres van de site die de hit genereert echter “www.coosmotoren.nl” (let op!!! dit zijn fictieve domein, ik weet dus niet of ze bestaan...), dan heeft u inderdaad een link waar u wel eens wat aan kan hebben. Kijk op dezelfde manier naar de korte omschrijving die gegeven wordt van de hit, aangezien ook hieraan vaak al te zien is of de link bruikbaar is of niet.
Een laatste gegeven om op te letten: als u op zoek bent naar bijvoorbeeld de mening van een of andere milieuactivist over genetisch gemanipuleerde gewassen, dan heeft u meer kans deze te vinden op een niet-commercieel domein dan op een commercieel domein. Dus, als u het achtervoegsel .com tegenkomt, dan is dat waarschijnlijk geen zinvolle link, maar als u het achtervoegsel .org tegenkomt, dan heeft u al meer kans. Een klein bijkomend punt: een domein is over het algemeen van een grotere organisatie of van een groter bedrijf, sub-pagina's zijn degenen die van prive-personen of kleine bewegingen zijn. De informatie op de pagina is daar dus ook aan gerelateerd, met waarschijnlijk betrouwbaardere bronnen op de domeinen dan op de sub-pagina's.
Welke zoekmachine voor u de beste is, is natuurlijk vooral een kwestie van smaak, maar als u bijvoorbeeld al een beeld hebt van wat er gerelateerd is aan hetgeen wat u zoekt, is een gecategoriseerde zoekmachine natuurlijk een uitkomst. Als u daarentegen totaal niet weet wat er gerelateerd is aan wat u zoekt, dan is het veel slimmer om een algemene zoekmachine te gebruiken. En als u al vrij veel weet over hetgeen wat u zoekt, dan is het misschien slim om een gespecialiseerde zoekmachine te gebruiken die gemaakt is voor het gebied waarin u zoekt (denk hierbij aan zoekmachines in bibliotheken, auto- of botenbanken etc.). Veel succes bij het zoeken!



home