Internet is een uitstekende
  bron voor allerlei informatie. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel 
  een website aan gewijd. Helaas is internet juist door deze veelheid van informatie 
  uit veel verschillende bronnen ook zeer onoverzichtelijk. Bovendien is het niet 
  altijd duidelijk wie deze informatie verschaft en wat hij/ zij er zelf mee wil 
  bereiken. Om op internet toch de juiste informatie te pakken te krijgen zijn 
  zoekmachines onontbeerlijk. Immers, wie weet er nu van het bestaan van een site 
  als je niet eens weet hoe die heet? De tip voor webmasters is dus: zorg dat 
  de site opgenomen wordt in zo veel mogelijk zoekmachines en, als het mogelijk 
  is, op gerelateerde sites. Hierdoor komen de mensen iets nodig hebben dat uw 
  site te vinden is, daar ook daadwerkelijk terecht komen.
  Maar dan nu het zoeken. Zelfs als u en beetje thuis bent op internet en weet
  wat een zoekmachine (ook wel search engine genoemd) is, dan bent 
  u er nog lang niet. Hoe moet u de antwoorden op uw vraag interpreteren?
  Om te beginnen moet u zelf heel goed weten waar u naar zoekt. Als u bijvoorbeeld 
  op zoek bent naar een nieuwe auto kunt u zoeken op de term auto, 
  de kans is echter groot dat u enkele honderdduizenden hits (=antwoorden) krijgt. 
  Dan weet u natuurlijk nog niet veel meer. Deze zoekopdracht is op een paar manieren 
  te specificeren: U kunt allereerst natuurlijk aangeven of u een nieuwe of tweedehands 
  auto zoekt. Dat beperkt het aantal antwoorden nog verder. En u kunt natuurlijk 
  ook het merk of zelfs het type van de door u gezochte auto aangeven. Als u al 
  deze eisen combineert in een zoekopdracht en dus zoekt op: 'Fiat+Croma+tweedehands' 
  in plaats van op 'auto', en deze zoekopdracht ook nog eens beperkt tot Nederland 
  (en eventueel tot de laatste 3 maanden), dan krijgt u een aantal hits waar zeker 
  iets bijzit waar u iets aan heeft. Het is dus van belang dat u zelf weet waar 
  u naar zoekt. Zolang u dat nog niet weet, kunt u zoekmachines gebruiken om via
  algemene aanvragen (zoals zoeken op het begrip 'auto') meer informatie inwinnen
  over het geheel en daaruit destilleren wat u wel en niet interessant vindt.
  
  Een bijkomend probleem (of misschien wel een vereenvoudiging) is het feit dat
  er verschillende typen zoekmachines bestaan. Er bestaan algemene zoekmachines
  zoals Google, die op een
  aanvraag het hele internet afspeuren naar de door u opgegeven term. En er zijn
  zoekmachines die werken op basis van categorieën, zoals
  Yahoo.
  Deze zoekmachines hun resultaten op een totaal verschillende manier. Hieronder
  een voorbeeld van de resultaten die ze geven op zoekopdrachten. Maar eerst nog
  iets meer over zoekopdrachten: Zoals al eerder aangegeven kunt u gewoon de term
  waarop u wilt zoeken ingeven bij een zoekmachine, maar u kunt meer. Als u bijvoorbeeld
  een BMW motorfiets zoekt, dan kunt u dat op meerdere manieren opgeven: 'BMW
  motor', deze opdracht geef alle pagina's weer waarin de term BMW voorkomt, maar
  OOK alle pagina's met het woord motor. 
  'BMW+motor', deze opdracht geeft alle pagina's weer die ZOWEL de term BMW als 
  de term motor bevatten. ' BMW motor ', geeft alle pagina's weer 
  die BMW motor als gehele term bevatten. Het moge duidelijk zijn dat de opdracht 
  steeds specifieker is geworden en dat de zoekmachine dan ook steeds minder resultaten 
  weergaf, maar dat de resultaten die weergegeven werden steeds verder beantwoordden 
  aan uw vraag. Specifiek voor Google gelden nog enkele trucs: u kunt aangeven 
  dat u alleen pagina's in het Nederlands wilt krijgen als resultaat, maar u kunt 
  via de optie geavanceerd zoeken ook aangeven dat u bijvoorbeeld 
  alleen alle sites met het achtervoegsel .nl of .com 
  wilt bekijken. Bovendien kunt u aangeven hoe oud de resultaten mogen zijn. 
  Het andere type zoekmachine, de categorische, geeft bij dezelfde opdrachten 
  als gegeven aan Google steeds een categorie of een aantal categorieën weer. 
  Ook hier geldt dat hoe specifieker de vraag, hoe gerichter het antwoord. Hieronder
  een overzicht van de resultaten van respectievelijk Google en Yahoo op verschillende
  zoektermen. Let er op dat u niet per se evenveel resultaten hoeft te verkrijgen, 
  het gaat hier om een algemeen beeld:
Google, gezocht naar 'auto'. 
  Resultaten 1 - 10 van circa 620,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden.
zoeken in pagina's in het Nederlands:
Pagina's in het Nederlands doorzocht voor auto. 
  Resultaten 1 - 10 van circa 238,000. Zoekbewerking duurde 0.08 seconden
zoeken in pagina's van de afgelopen 3 maanden in het Nederlands met als achtervoegsel .nl:
Pagina's in het Nederlands doorzocht van de de voorbije 
3 maanden voor auto site:.nl 
Resultaten 1 - 10 van circa 109,000. Zoekbewerking duurde 0.17 seconden.
zoeken kan ook op meer dan 1 term
bijvoorbeeld: bmw motor
Op het web gezocht naar 'bmw motor': 
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking duurde 0.11 seconden.
dit kan ook zo: 'bmw+motor':
op het web gezocht naar bmw+motor. 
Resultaten 1 - 10 van circa 398,000. Zoekbewerking
of zo: ' "bmw motor" ':
Op het web gezocht naar "bmw motor". 
Resultaten 1 - 10 van circa 3,950. Zoekbewerking duurde 0.14 seconden
Bij Yahoo werkt het als volgt:
bij 'auto':
 Category Matches
  1 - 3 of 111 | Next 20 > 
   Recreation > Automotive 
   Shopping and Services > Automotive 
   Sports > Auto Racing 
   List "auto" results by location 
  Web Site Matches
  1 - 20 of 7769 | Next 20 > 
  
ook hier kan je via "geavanceerd" je beperken
  tot een termijn:
  (bijvoorbeeld 1 maand):
Category
  Matches
  1 - 3 of 7 | Next 4 > 
   Hawaii > Recreation and Sports > Auto
  Racing - 02/05/2002 
   NHRA > K&N Filters Winternationals -
  02/03/2002 
   Vans > Makes and Models - 02/05/2002 
   List "auto" results by location 
  Web Site Matches
  1 - 20 of 394 | Next 20 >
je kunt echter niet filteren op site type (.com of .nl),
  zo werkt dit type search engine niet, deze werkt met categorieën.
  nu zoeken we weer op 'bmw motor':
Category Matches
  1 - 2 of 2 
   Motorcycles > BMW 
   Motorcycle Dealers > BMW 
   List "bmw motor" results by location 
 Web Site Matches
  1 - 20 of 183 | Next 20 > 
of op 'bmw+motor':
 Category Matches
  1 - 2 of 2 
   Motorcycles > BMW 
   Motorcycle Dealers > BMW 
   List "bmw+motor" results by location 
  Web Site Matches
  1 - 20 of 183 | Next 20 >
en ' "bmw motor" ':
Web Site Matches
  1 - 1 of 1 | Web Page Matches > 
  1.BMW Motor Madness - includes pictures, stats, and articles. 
  http://www.geocities.com/MotorCity/Downs/4455/bmw.htm 
  More sites about: Automotive > BMW 
  1-1 of 1 | Web Page Matches > 
  Search Books!
  slechts 1 hit...
Hoe moet u nu aan een link
  zien of die interessant is voor u? Daarvoor moet u naar een paar dingen kijken,
  allereerst: wordt hetgeen dat u zoekt al genoemd in de titel van de gevonden
  pagina? Zo ja, dan heeft u daar waarschijnlijk een link waar u wat aan heeft.
  Wat is het adres van de site? Als u zoekt op BMW motor en u vindt
  een site met deze inhoud, maar deze heeft het adres www.buitenboordmotoren.nl
  dan is dat waarschijnlijk niet wat u zoekt... Is het adres van de site die de
  hit genereert echter www.coosmotoren.nl (let op!!! dit zijn fictieve
  domein, ik weet dus niet of ze bestaan...), dan heeft u inderdaad een link waar
  u wel eens wat aan kan hebben. Kijk op dezelfde manier naar de korte omschrijving
  die gegeven wordt van de hit, aangezien ook hieraan vaak al te zien is of de
  link bruikbaar is of niet.
  Een laatste gegeven om op te letten: als u op zoek bent naar bijvoorbeeld de
  mening van een of andere milieuactivist over genetisch gemanipuleerde gewassen,
  dan heeft u meer kans deze te vinden op een niet-commercieel domein dan op een
  commercieel domein. Dus, als u het achtervoegsel .com tegenkomt, dan is dat
  waarschijnlijk geen zinvolle link, maar als u het achtervoegsel .org tegenkomt,
  dan heeft u al meer kans. Een klein bijkomend punt: een domein is over het algemeen
  van een grotere organisatie of van een groter bedrijf, sub-pagina's zijn degenen
  die van prive-personen of kleine bewegingen zijn. De informatie op de pagina
  is daar dus ook aan gerelateerd, met waarschijnlijk betrouwbaardere bronnen
  op de domeinen dan op de sub-pagina's.
  Welke zoekmachine voor u de beste is, is natuurlijk vooral een kwestie van smaak,
  maar als u bijvoorbeeld al een beeld hebt van wat er gerelateerd is aan hetgeen
  wat u zoekt, is een gecategoriseerde zoekmachine natuurlijk een uitkomst. Als
  u daarentegen totaal niet weet wat er gerelateerd is aan wat u zoekt, dan is
  het veel slimmer om een algemene zoekmachine te gebruiken. En als u al vrij
  veel weet over hetgeen wat u zoekt, dan is het misschien slim om een gespecialiseerde
  zoekmachine te gebruiken die gemaakt is voor het gebied waarin u zoekt (denk
  hierbij aan zoekmachines in bibliotheken, auto- of botenbanken etc.). Veel succes
  bij het zoeken!